Monday, January 23, 2017

اعرف اكتر عن مميزات وعيوب السكن داخل الكمبوند

تعرف أيه عن الكمبوند ؟
تعالى هانقولك كل اللي عايز تعرفه عن الكمبوند ومميزاتها وعيوبها :
وأنت بتفكر في الكمبوند لازم تعرف أنك في مكان منعزل عن الجميع محاط بسور على حياتك تقريبا، ولا أحد يقتحم خصوصياتك . الحياة فيها منعزلة عن العالم الخارجي بعيدا عن ضوضاء الشوارع والسيارات والأشخاص .
غير أن من اهم مميزات الكمبوند هي الحراسة المستمرة، يعني عايش في مكان حاسس بأمان من جميع الجهات على نفسك وعلى أولادك وممتلكاتك . أحساسك بالخصوصية في كمبوند لا يماثله في الخارج لأن تقسيم الكمبوند قائم أساسا على خصوصية البناء فلا مجال للمقارنة .
الطبيعة او المساحات الخضراء الواسعة فى الكمبوند تعطي أحساس بالراحة والهدوء والحياة الصحية، وجود أماكن ترفيهية  كالنوادي والكافيهات والمولات ودي حاجة مهمة بتميزها عن غيرها إذ أنها تعتبر مكتفية ذاتيا داخلها .
وكمان مفيهاش زحمة لأنها بتتقسم على حسب عدد مالكين محدد ووجود جراجات على حسب العدد لذلك لايمكن تلاقي ازدحام وفيها اتوبيسات مكيفة علشان تنقل الناس خارج الكمبوند لأي مكان في القاهرة والعكس .
مفيش شك أن الحياة في كمبوند بيحقق الرفاهية المطلوبة إلا انه له عيوب ومنها :
الروتين والملل .. بمعنى أنه مفيش تجديد أو تغيير لخصوصية المكان .
بعد بعض الكمبوندات عن وسط القاهرة وعن المناطق العمرانية .
غلاء الأسعار لأنها بتتمتع بخدمات كالحراسة والحدائق والنظافة وحتى السلع بتكون أغلى من خارج الكمبوند .
مع عرض مميزات وعيوب الكمبوند تقدر تحدد هل السكن فيه مناسب لك أم لا !
للعقارات داخل الكمبوند اضغد هنا
https://www.shof3qar.com/compounds/%D9%83%D9%85%D8%A8%D9%88%D9%86%D8%AF


1 comment:

  1. يمكنكم الان الحصول على افضل الخصومات العالمية التى نقدمة الان فىق ال وقت ممكن من شركة حراسة التى نقدمة الان حيث اننا نعمل عتلى تقدم افضل الخصومات العالمية التى نقدمىة الان منشركة حراسات خاصة التى نقدمة الان حيث اننا نعمل عهلى تقدم افضل العروض الرائعة الان من حراسات خاصة فىق ال وقت ممكن وباقل الاسعار الرائعة من شركات الامن في مصر التى نقدمة الان من شركات الامن والحراسة في مصر الان فى مصر

    ReplyDelete